یکی از جالب ترین نظریه های یونگ نظریه عقده است. مطمئنا با توجه به بار منفی این کلمه تا به حال از این عبارت دل خوشی نداشته اید. در نظریه یونگ عقده یعنی گذشته. همه ما گذشته ای داریم و بدون رودربایستی باید بگویم که همه ما عقده ایمحسوب میشویم. اما این اصلا به منظور بدی نیست.

زمانی که کودک هستیم، اصلا هیچ دید و تعاملی با دنیا نداریم. این پدر و مادر ما هستند که در شکل گیری باور ها و دیدگاه های ما نقش اصلی را ایفا میکنند.

عقده مثبت یا منفی؟

یونگ معتقد بود که ما در کودکی دچار دو نوع عقده میشویم که یا مثبت است یا منفی. برای مثال اگر پدر و مادر ما دنیا را برای ما محل نزاع و درگیری و خطرناک تعریف میکردند، این طرز تفکر باعث به وجود آمدن یک عقده منفی میشود.

در مقابل هم اگر پدر و مادر ما هوای ما را داشته اند و بسیار محبت کرده اند دنیا را محل امن و محبت به ما معرفی کرده اند باعث شکل گیری عقده مثبت شده ایم. با این تفاسیر شاید فکر کنید که خوش به حال آن ها که عقده مثبت دارند، ولی این عقده هم به طرز چشمگیری میتواند ما را از پا بیندازد.

افرادی که همیشه تحت مراقبت و محبت بوده اند عقده مثبت در روانشان جا خوش کرده است. آنها تصور میکنند که همه باید در خدمت آنها باشند و حس خاص بودن میکنند که در آینده میتواند آن ها را از جامعه طرد کند.

انتخاب های ما = عقده های ما

تقریبا همه انتخاب هایی که ما داریم و حتی اتفاقات بعد از انتخاب بر اساس عقده های ما شکل میگیرد.

رابرت الکس جانسون روانکاو یونگی معتقد است که عقده ها در یک هزارم ثانیه عمل میکند و تصمیمات مهم زندگی ما را میگیرد. پس آنقدر ها هم که فکر میکنیم روبرو شدن با عقده ها و کاهش اثرات آن کار آسانی نیست. عقده در تمام زندگی ما اعم از ازدواج و انتخاب رشته و ... دست دارد و آن ها را کنترل میکند.

زمان بررسی عقده در میانسالی مهم تر است

در میانسالی افراد از آسیب های عقده هایشان آگاه تر هستند و میتوانند آن را درک کنند. همین امر میتواند کمک شایانی به فرد در جهت دفع آسیب های آن کند. انواع عقده ها را در مقالات بعدی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

نتیجه گیری

عقده ها از مهم ترین عوامل پیشرفت یا پسرفت در زندگی ما هستند چون تمام تصمیم گیری ما به آن ها وابسته است. میتوان گفت تقریبا اختیار زیادی از خود نداریم و بیشتر تصمیمات ما از عقده ها ناشی میشوند. پس شناخت آن به ما در جهت توسعه فردی کمک شایان توجهی میکند.

منبع:  موسسه آموزشی ویدا